Ambassadeur Theo Janssen

Met kleine dingen iets groots bereiken

De ene Theo volgde de andere Theo op. Dat klinkt heel vanzelfsprekend. Toch was ik trots toen mij gevraagd werd of ik Theo Bos wilde opvolgen als ambassadeur van Stichting Jaimy. Voor mij was het een eer. Dit is waar het in het leven echt om gaat: moed, levensgeluk en de kracht om uit elke dag iets moois te halen, juist wanneer een kind ernstig ziek is.

Voordat Hein mij benaderde was ik met Vitesse Betrokken al vaker in ziekenhuizen op de kinderafdeling geweest. Dat gaf een heel dubbel gevoel. Je ziet de ogen van die kinderen stralen omdat ze het bijzonder vinden dat je hen op komt zoeken. Op dat moment geeft dat een goed gevoel. Eenmaal buiten op straat ben je terug in de realiteit. Dat ene bezoekje heeft niets veranderd en als ik een maand later terug zou gaan is het nog maar de vraag welke van die kinderen dan nog leven en welke niet.

Dat is heel onbevredigend. Voor die kinderen is er alleen voor vandaag iets veranderd. Niet voor morgen.

Dat vind ik zo mooi aan wat Hein en Tonny zijn gaan doen. Hoe klein het initiatief ook is, voor kinderen met kanker brengt Stichting Jaimy wel elke dag dat beetje extra. Speelgoed waarmee kinderen ook weer even kind kunnen zijn. Kinderen met kanker zijn namelijk ook gewoon kind. Het is zo belangrijk dat zij naast al die ellende ook weer even plezier kunnen ervaren.

Door deze kinderen mee te maken via Stichting Jaimy realiseer ik me nog beter dat gezondheid niet iets vanzelfsprekends is . Zelfs niet voor kinderen, voor wie het dat wel zou moeten zijn. Kinderen horen zorgeloos en onbevangen te zijn, en niet ziek. Vroeger was ik daar niet zo mee bezig. Nu zie ik veel meer hoe bijzonder dat is en geniet ik er nog meer van.

Kanker krijgen doet ook iets met je omgeving. Dat heb ik van dichtbij mogen ervaren. Mijn vader heeft zelf kanker gehad. Gelukkig heeft hij het overleefd. Toen hij ziek was vroeg iedereen aan mij hoe het met zijn ziekte was. Voor hen was mijn vader zijn ziekte geworden. Dat is natuurlijk onzin. Mijn vader was nog steeds mijn vader, zoals een kind met kanker nog gewoon kind is. Alleen wel een kind in een bijzonder heftige situatie.

Wat het met je doet om kanker te krijgen is voor iedereen verschillend. Ook hoe mensen er mee om gaan is voor iedereen verschillend. Blijf naar het kind kijken, maak er geen patiëntje van. Elke dag is een dag die ook plezier kan brengen, wat de toekomst brengt.

Met kleine dingen iets groots bereiken. Daarom ligt mijn hart. Voor Jaimy en voor bij Stichting Jaimy.

Theo Bos:

Vandaag 28-02-2013 heeft ons het verschrikkelijke nieuws bereikt dat Theo Bos de strijd tegen de kanker heeft verloren en is overleden.

Onze gedachten gaan uit naar de familie Bos. Wij wensen de nabestaanden sterkte in deze moeilijke tijd.

Hein, Tonny, Joey, Lars en Jaimy* van Boxel.

Theo Bos door alvleesklierkanker getroffen:

Onlangs kregen we van onze ambassadeur en vriend Theo Bos te horen dat hij getroffen is door alvleesklierkanker. Wij zullen hem steunen in zijn strijd tegen zijn ziekte en willen onze steun uitspreken naar zijn gezin.